۱۳۸۹/۰۵/۲۰

فرد يا نظام؟ مساله اين است!

بابک داد، خبرنگار، در وبلاگ شخصی خود ابتدا سوالی مطرح کرده است که از هر سو می‌شنویم مردم خواهان رفتن افرادی مثل جنتی و احمدی نژاد و غیره هستند، «آيا مساله ايران با رفتن اين اشخاص حل خواهد شد؟» و سپس جواب این سوال را بررسیده است.
او مقدمتاً می‌نویسد که آیا رفتن مثلاً سعید مرتضوی از دادستانی تهران، اوضاع را بهتر کرده است؟ آیا فکر می‌کنیم اگر عزیز جعفری از سپاه برود، این امپراطوری اقتصادی که سپاه در کشور پهن کرده است، برچیده می‌شود؟ 
او مثالهای خود را در زمینه‌های اقتصادی و قضایی و سیاسی کشور طی این سی سال گذشته، ادامه می‌دهد و می‌نویسد:
ما هنوز نگاهمان به اشخاص است. برای همین عده‌ای علیه افراد شعار می‌دهند، در حالی که باید اساس سیستمی را نشانه برویم که به "دیکتاتوری" و تمرکز قدرت غیرپاسخگو و افسارگسیخته ختم می‌شود. هرچند که این سخنان به معنی تطهیر جنایات اشخاص نامبرده نیست و آنها به لحاظ شخصیت حقیقی‌شان، قطعاً زمینه‌های فساد و جنایت را بیش از سایرین داشته‌اند و باید در وقتش محاکمه و مجازات شوند، سخن بر سر این است که تا چنین سیستم فسادپروری حاکم است، کدام شخصی را می‌توان یافت که بتواند از فساد، بگریزد؟
در جوامع بشری پیشرفته، مردم دیگر نگران «سیستم» هستند نه «اشخاص». آنها می‌دانند اگر سیستم عیب داشته باشد، اشخاص فاسد به آن راه می یابند. بنابراین علاوه بر آنکه نگران
معدود اشخاص فاسدی هستند که همواره به سیستمها راه می یابند و بلافاصله طرد و مجازات می شوند، اما هرگز چشم از عملکرد سیستم و کلیت نظام زیستی خود بر نمی‌دارند. آنها همیشه به وسیله نمایندگان منتخب خود و مطبوعات و رسانه‌ها مراقبت می‌کنند تا نظام و سیستم مدیریتی کشورشان بر همان مداری باقی بماند که بدان رأی داده اند و با تغییر افراد و اشخاص همچنان بتواند به خدماتش ادامه بدهد.
در آخر، آقای داد، پیشنهاد می‌کند  یکبار برای همیشه بنشینیم و خانه‌ای از نو و استوار بنا کنیم. این کار هم بسیار سخت است، هم کلی هزینه و عوارض دارد. اما برای باقی عمر، ما و نسل‌های بعدی‌مان را از کابوس استبدادزدگی رهایی می‌بخشد و از این دایره فروبسته‌ای که مدام دور باطلش را از سر می‌گیریم، رهایی خواهد داد.
منبع: وبلاگ شخصی بابک داد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر