۱۳۸۹/۰۶/۳۱

زندگي ميرحسين موسوي پيش از نخست وزيري

در اوايل دهه پنجاه روزي دكتر علي شريعتي در يكي از سخنراني هاي خود از شنوندگان خواست از نمايشگاه نقاشي‌ها و آثار هجمي زوج جوان هنرمندي به نام حسين رهجو و زهرا رهنورد كه در حسينيه ارشاد داير بود ديدن كنند. وي معتقد بود اين دو هنرمند مسلمان آينده روشني پيش رو خواهند داشت. هيچ يك از افرادي كه آثار آن جوان محجوب آذري را در نمايشگاه حسينيه ارشاد تماشا مي‌كردند در مخيله‌شان نيز نمي‌گنجيد يك دهه بعد خالق اين تصاوير خيال انگيز سكان كشتي طوفان زده اجرايي كشور را بدست گيرد.

حسين رهجو نام مستعار هنري يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه ملي ايران به نام ميرحسين موسوي بود. وي در سال 1320 در خامنه از شهرهاي آذربايجان شرقي بدنيا آمد. ميرحسين پس پايان دوره دبيرستان در خامنه، به پايتخت رفت و در بهار 1348 از دانشگاه ملي ايران در مقطع فوق ليسانس رشته معماري فارغ التحصيل شد. موسوي در اواخر دهه چهل و اوايل دهه پنجاه به همكاري با گروه هاي مسلمان مخالف رژيم پرداخت. وي در دانشگاه ملي ايران نخستين انجمن اسلامي دانشجويان به همراه عده اي ديگر تاسيس نمود و پس از فراغت از تحصيل به همراه اعضاي آن انجمن شركت «سمرقند» را راه‌اندازي كرد. در اين شركت بعضي فعاليت هاي ضد رژيم سلطنتي پشتيباني مي‌شد. ساواك در سال 52 به آن شركت حمله و ميرحسين و دوستانش را بازداشت كرد. پس از مدتي به دليل پنهان‌كاري خوب اعضا، ساواك مجبور به آزادي همه بجز عبدالعلي بازرگان و شهيد حسين آلادپوش شد. ميرحسين همچنين در اين دوره از كساني بود كه در تاسيس جنبش مسلمانان مبارز با حبيب الله پيمان همكاري كرد. وي ارتباط نزديكي نيز با شهيد بهشتي داشت.

پس از انقلاب او به حزب جمهوري اسلامي پيوست و دبير سياسي آن حزب شد. موسوي در دولت شهيد رجايي وزير امور خارجه ايران بود. با رسيدن حجت السلام خامنه‌اي به رياست جمهوري، ايشان دكتر ولايتي را به عنوان نخست وزير به مجلس معرفي كرد اما ولايتي موفق به كسب راي اعتماد نمايندگان نگرديد. گزينه ديگر ميرسليم بود كه احتمال راي آوردن او نيز ضعيف به نظر مي‌رسيد. سرانجام خامنه اي جهت تامين نظر مجلس ناچار شد ميرحسين موسوي را به مجلس معرفي و مامور تشكيل كابينه كند.

منبع: ماهنامه نسيم بيداري، شماره مهر 1389

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر